Jak wezwać pogotowie ratunkowe. Co powinno zawierać zgłoszenie, gdy wzywamy pogotowie
- dokładny adres z nazwa miejscowości
- co się stało
- ilość osób poszkodowanych
- stan poszkodowanego
- nazwisko i telefon
Wezwanie pogotowia ratunkowego niby nic trudnego - a jednak znaczna część dzwoniących robi to niepoprawnie.
|
|
Jak wezwać pogotowie ratunkowe
O czym należy pamiętać i dlaczego w tej kolejności.
1.Podaj dokładny adres z nazwa miejscowości
Dlaczego ten punkt jest na pierwszym miejscu i jest aż tak ważny?
Często jest tak ze ludzie dzwonią na pogotowie i mówią wszystko oprócz adresu gdzie ma pojechać zespól karetki i się rozłączają. Jeśli numer dzwoniącego się wyświetla to dyspozytor dzwoni i dowie się o dokładny adres, ale to wydłuża reakcje i czas dojazdu karetki. A często o życiu czy śmierci decydują minuty.
Kolejny
powód dla którego należy podawać ADRES na pierwszym miejscu to ze nigdy nie wiemy czy nie zdarzy się coś co przerwie nam połączenie z dyspozytorem np. rozładuje nam się bateria w telefonie, telefon ulegnie uszkodzeniu lub np. nie stracimy przytomności. Powodów może być mnóstwo.
Zwróć uwagę również na to aby podając adres podać nazwę miejscowości. W dobie telefonów komórkowych zdarza się tak ze możemy się połączyć z dyspozytorem pogotowia w innym mieście niż jesteśmy. Dość głośny przykład tego mieliśmy w czasie katastrofy budowlanej w Katowicach, kiedy to duża liczba osób dzwoniła na pogotowie ratunkowe. Zablokowano centrale i automatycznie przełączano ludzi do dyspozytorów z innych miast. Pech chciał ze akurat w tych miejscowościach była ulica o tej samej nazwie co Katowicach i karetki wysyłano...
2. Co się stało
W krótki i rzeczowy sposób powiedz co się stało np. wypadek samochodowy, upadek z wysokości itp.
3. Ilość osób poszkodowanych
Od tej informacji zależny ile przyjedzie zespołów ratowniczych. Przyjmuje się ze jeden zespól pogotowia ratunkowego zajmuje się jednym pacjentem. Przy zdarzeniach z kilkorgiem poszkodowanych wysyłanych kilka karetek naraz i wszyscy otrzymują od razu pomoc.
4. Stan poszkodowanego
Informacja o stanie poszkodowanego może się okazać bardzo istotna. Dyspozytor wie jak wyposażona karetkę ma wysłać. Np. przy zatrzymaniu krążenia wysyła się tzw S (karetkę specjalistyczną) do wypadków komunikacyjnych wysyła się karetkę podstawową "P". Taka informacja przydaje się również przy decyzji jaki zespól ma przyjechać czy sami ratownicy czy zespól z lekarzem.
5. Nazwisko i telefon
Koniecznie podaj swoje nazwisko i nr telefonu. Nieraz karetka ma problem z dojazdem np. nie można odnaleźć adresu lub potrzebne są dodatkowe informacje. Odmowa podania tych danych może zostać zinterpretowana przez dyspozytora ze nasz telefon to głupi żart.
Nigdy nie odkładaj pierwszy telefonu. Dyspozytor może mieć dodatkowe pytania.
Zobacz również:
Rodzaje karetek i ambulansów w Polsce.
Pytania dotyczace pierwszej pomocy.